Only for Men geeft gas met RFID

Only for Men versnelt uitrol RFID voor slimmere en meer accurate ecommerce

Only for Men is in Nederland een pionier als het aankomt op de integratie van RFID voor slim voorraadbeheer binnen de modesector. De Nederlandse modeketen geeft flink gas en met ondertussen 17 filialen is men goed op weg naar een landelijke dekking.
RFID bij Only for Men

Van geleidelijke uitrol naar versneld proces

De bedoeling was om de uitrol geleidelijk uit te voeren en zo de winkels rustig om te bouwen naar werken met RFID. Mede door COVID-19 was er meer tijd beschikbaar en is er besloten om een versnelde uitrol te realiseren. Tevens is besloten om gelijktijdig over te stappen naar het nieuwe platform van RFKeeper.

In november werd het laatste filiaal omgezet en zijn tevens de laatste technische punten afgewerkt.

“Dergelijke grote innovaties leveren bij de implementatie vaak de nodige kinderziektes op. Die waren er ook in dit geval, maar mede dankzij de tomeloze inzet van Bert Oosterom en zijn team en onze supportdiensten was het beheersbaar” aldus Frank Lucas Luyckx, beveiligingsadviseur Resatec.

Vraag uw offerte aan

Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!

Contacteer ons

Steun leveranciers blijft noodzakelijk

Idealiter hoort de kleding eigenlijk bij de bron te worden voorzien van een RFID-chip (source tagging) om maximale efficiëntie te verkrijgen. Dit is simpelweg de meeste logische plaats in het logistieke proces om de producten te taggen. Ook fabrikanten zijn gebaat bij accurate voorraden. Goed dataverkeer helpt immers de voorraad op peil te houden.

Bert Oosterom (logistiek manager bij Only for Men) zegt hierover:

“Een aantal retailers wacht op stappen van fabrikanten, die op hun beurt wachten op actie aan de retailerszijde. Door nu te starten met het taggen van kleding met RFID in onze winkels hopen we ook iets in gang te zetten.

Eigen merk taggen

“Van de items die we verkopen is 50% eigen merk (o.a. Victim, Donkervoort). Bij deze eigen collecties hebben we vol gas gegeven om bij de bron al het RFID-label toe te voegen. Dankzij enkele aanpassingen aan ons ERP-systeem, rolt nu met één druk op de knop een correcte datalijst uit de printer. Dan moet de data enkel nog maar bij de juiste partijen terechtkomen die RFID in het prijslabel integreren. Dat is soms wel lastig bij fabrikanten in China omdat zij geen RFID printers hebben, maar daar zijn gelukkig nu wel partijen voor die dat kunnen. En wat niet bij de bron getagd kan worden doen we zelf.” aldus Bert Oosterom.

Altijd op de hoogte van de voorraad

Op dit moment wordt de voorraad wekelijks gescand, wat leidt tot een gemiddelde voorraadaccuraatheid van maar liefst 98,3%. Het belang van beschikken over de juiste voorraad is door de pandemie alleen nog maar belangrijker geworden. Consumenten winkelen immers meer en meer online. Teleurstellingen bij de klant moet je meer dan ooit zien te vermijden. De vluchtigheid van online shoppen geeft je als retailer maar één kans om het goed te doen.

“Afgelopen Black Friday maakte de voordelen van RFID ontzettend duidelijk. Het percentage uitverkocht is met maar liefst 70% teruggedrongen en de beschikbaarheid van artikelen in de winkels is gestegen met 15%. Dat zorgt ervoor dat je meer omzet draait. Toch is het een uitdagende periode met de lockdown; onze goederen zijn voortdurend in beweging. Van winkels tot centraal magazijn, van webshop tot eventuele retour.” – B. Oosterom

Artikelen die volgens het computersysteem in de winkel moeten liggen, blijken voor veel retailers ineens toch onvindbaar. Het is volgens Bert Oosterom een goed voorbeeld van een voorraadprobleem dat met RFID valt op te lossen. “Helaas moesten we in het verleden webshopklanten wel eens teleurstellen doordat een artikel niet meer voorradig bleek. Dankzij RFID is dit aantal significant gezakt. Hierdoor garanderen we een hogere betrouwbaarheid naar de klant.”

“RFID is anderzijds ook een controlemiddel. Het toont hoe efficiënt al je andere bedrijfsprocessen zijn. Via het dashboard leer je zo ongelofelijk veel van hoe je processen in je onderneming kan optimaliseren.” – B. Oosterom

Duidelijke tip voor retailers

De logistiek manager van de mannenmodewinkel kan duidelijk zijn: “De implementatie van RFID doe je er niet zo maar even bij. In ieder geval niet als je in de logistieke sector werkt.  Voor anderen ligt dat vaak anders. De medewerkers van 17 winkels laten wennen aan het nieuwe proces kost gewoon veel tijd en aandacht. Duidelijke instructies voor personeel op de winkelvloer zijn echt ontzettend belangrijk voor het slagen van RFID.

Als laatste tip zegt Bert Oosterom:

“Aan collega retailers kan ik alleen maar adviseren om leveranciers te vragen mee te denken én te starten met een pilot. Hoe meer retailers meedoen, des te sneller we volume kunnen creëren. Zorg dat je niet te laat bent, dit wordt gemeengoed.”

Wilt u als retailer ook RFID implementeren in uw onderneming? Of had u graag even gebrainstormd over een uitrol in uw winkels? Neem contact met ons op!