Fysieke winkel levert meer (online) bezoekers op

Brancheorganisatie ICSC analyseerde zorgvuldig 800 winkelopeningen- en sluitingen. Het resultaat: fysieke winkels zijn succesvoller dan ooit. Retailers met fysieke verkooppunten verhogen hun naamsbekendheid in de regio, trekken meer nieuwe klanten aan en verhogen hun omzet. Coolblue, Zalando, Amazon, één voor één openen ze doelbewust winkels op strategische locaties. "The future is all channel".

Meer online bezoekers

Elke retailer gaat op zoek naar de meest geschikte locatie voor zijn nieuwe winkel. Net daarom houden ondernemers best rekening met drie factoren; zichtbaarheid, toegankelijkheid en de zakelijke omgeving.

Vindt u een goede mix tussen deze vereisten? Dan mag u rekenen op een (online) boost want de opening van een fysieke winkel leidt gemiddeld tot 37% meer verkeer naar de website van een retailer.

“Het sluiten van een fysieke winkel daarentegen heeft een duidelijke negatieve invloed op het webverkeer.” – Jelle Bastiaansen, pre-sales coördinator Resatec

Vraag uw offerte aan

Deel hier uw gegevens en we maken samen met u een vrijblijvend project, op maat van uw zaak!

Contacteer ons

Coolblue, Zalando en andere online giganten zien steeds meer graten in fysieke retail. Het voorbije jaar openden ze de ene winkel na de andere met een sterke nadruk op customer experience. En dat slaat aan! Coolblue plant in 2019 nog heel wat nieuwe winkels te openen in België en Nederland.

“Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze willen, maar willen het graag nog even vasthouden en uittesten. Wil je een nieuwe koptelefoon, dan wil je toch even horen hoe die écht klinkt.” – Pieter Zwart, CEO Coolblue

Resatec is partner in de fysieke expansie van Coolblue en beveiligde onlangs de XXL-winkel van 1250m² in Den Haag.

Een fysieke winkel draagt bij aan een positieve perceptie door klanten - Resatec

Van klant naar ambassadeur

Google AdWords, affiliate marketing, Search Engine Optimization,… Niets is zó efficiënt als mond-tot-mondreclame. Uit de studie van ICSC blijkt dat fysieke winkels de perceptie van de klant stimuleren. Het één-op-één contact met een werknemer kan wonderen doen voor uw merk.

“Klanten nemen in gebieden waar retailers een winkel hebben in 69% van de gevallen in overweging.” – ICSC

Één derde van de consumenten ontvangt graag advies over een product van verkoopmedewerkers. Sterker nog, maar liefst 90% van de bezoekers in uw winkel zullen het artikel kopen nadat zij deskundige uitleg hebben ontvangen door bekwaam personeel. Ondanks de populariteit van online winkelen blijft menselijk contact nog steeds de Heilige Graal voor het genereren van omzet.

“In 2020 zal 80% van alle retailverkopen plaatsvinden in fysieke winkels.” – McKinsey & Company

Fysieke winkels als logistiek center

Online retailers zoals Coolblue gebruiken hun fysieke winkels als onderdeel van de logistieke keten. Distributiekosten zijn vandaag de dag nog steeds de grootste bekommernis van e-commerce spelers. Door de stenen winkels als magazijnlocaties in te zetten kan men de kosten van voorraadbeheer drukken en optimaliseert men de leveringssnelheid. Daarnaast biedt het persoonlijke contact een uitstekende gelegenheid om aan up-selling te doen.

Tot slot herkennen werknemers de kleine accenten en veranderingen binnen de markt. Ze ontdekken de details waar klanten van houden en naar op zoek zijn. Door uw klant te zien winkelen en de klant beter te begrijpen, ontstaan een interessante bron van marktonderzoek. Onze klantentelsystemen helpen daarbij om uw personeel efficiënter in te zetten.

Offline omarmt online. Haal meer uit uw winkel en reken op de intelligente producten van Resatec.

Bron: RetailTrends, TCOG, ICSC